Postoji li priča o stolicama, koja nije ispričana?
Koja je to 'najikoničnija' stolica na svijetu?
Koja je najpopularnija?
A koja je najljepša stolica na svijetu?
U profesiji dizajnera, arhitekata, svih onih koji se bave estetikom, na bilo kom nivou, postoji određena opsesija stolicama.
Možda je to izazov, da se zaplovi u sferu primjenjene umjetnosti, da se ispune zahtjevi estetike, statike ali i prirode materijala. A tu je i vječna težnja da se koketira sa zakonima gravitacije.
Upravo, većina stolica je postala popularnim jer su, naizgled, pomijerale granice zakona gravitacije i upotrebe materijala. Zato se i ne može odgovoriti na pitanje, koja je baš najljepša. Svaka je lijepa jer je važna. Na poslijetku, ljepota je u očima posmatrača.
Stolica je jedan od onih predmeta koje uglavnom ne primjećujemo. Tu je, služi nas svaki dan, pridržava dok obavljamo različite zadatke.
Kako je Le Korbizje - jedna od najvažnijih ličnosti dvadesetog vijeka iz oblasti arhitekture, dizajna i umjetnosti uopšte - opisao, stolica nas mora održati budnima dok radimo, mora nam dati 'civlizovan' i dostojanstven položaj dok razgovaramo sa nekim... Pored svoje primarne funkcije, da nas pridržava, ona zadovoljava naše potrebe i na nekom višem nivou. Možda zato većina ljudi ima 'svoju stolicu' u domu. Ona je simbol čovjekovog prisustva.
Stolica je jedan od onih predmeta koje uglavnom ne primjećujemo. Tu je, služi nas svaki dan, pridržava dok obavljamo različite zadatke.
Kako je Le Korbizje - jedna od najvažnijih ličnosti dvadesetog vijeka iz oblasti arhitekture, dizajna i umjetnosti uopšte - opisao, stolica nas mora održati budnima dok radimo, mora nam dati 'civlizovan' i dostojanstven položaj dok razgovaramo sa nekim... Pored svoje primarne funkcije, da nas pridržava, ona zadovoljava naše potrebe i na nekom višem nivou. Možda zato većina ljudi ima 'svoju stolicu' u domu. Ona je simbol čovjekovog prisustva.
Rođenje moderne stolice - Tonet No.14 stolica
Ukoliko pretražujete 'najpoznatije stolice', 'dizajnerske stolice', 'najlegendarnije stolice', ili bilo šta u tom pravcu, postoji nekoliko koje se nalaze na apsolutno svakoj listi. One su crème de la crème.
Ipak, postoji jedna stolica koja označava rođenje moderne stolice, kakvu poznajemo danas. Kao i svi preokreti i ovaj se desio stvaranjem novih mogućnosti u proizvodnji i upotrebi materijala. Tonet stolica, model br. 14, je simbol radikalne inovacije i preokreta u tehnološkom i tipološkom smislu. Ovaj model je pokazao sve mogućnosti novih tehnologija.
Mihael Tonet, austrijski zanatlija, je još u prvoj polovini devetnaestog vijeka počeo eksperimentisati u oblasti proizvodnje namještaja, a da ona ne oduzima previše vremena ali i finansijskih sredstava. Ispočetka je koristio vlagu i temperaturu kako bi savio trake drveta, koje je potom lijepio. Sljedeći korak je bilo savijanje punog drveta, uz pomoć pare, kako bi dobio željen oblik. Na ovaj način je dobijao dijelove stolice, koji su se lako mogli spakovati, transportovati, a zatim spojiti na željenom mjestu.
Thonet Model No.14 stolica |
Tako je 1855. godine, nastala Tonet no.14 stolica, sastavljena od šest dijelova.
Samo ta činjenica, da je u mnogome olakšan transport jednog komada namještaja, učinila je da ova stolica bude najprodavanija stolica ikad. Samo između 1860. i 1930. godine, prodato je više od 50 miliona primjeraka ove stolice.
Odgovorila je mnogim zahtjevima tog vremena - jedan od njih je i rastuća potreba za bistro stolicama, te je ubrzo i dobila taj nadimak, 'bistro stolica'. Ili kako bismo na našem podneblju rekli, od milja, naravno, 'kafanska stolica'.
Legendarne stolice kroz istoriju
Vremenom je svijet zahtijevao više od stolice. Udobnost, estetiku, mogućnost skladištenja, nove materijale.
Sa svakim novim tehnološkim pomakom u obradi i upotrebi materijala, došao je i napredak u dizajnu stolice. Ipak, nijedna nije dostigla komercijalni uspjeh Tonet stolice, jer kao što je Le Korbizje rekao 'nikad nije postojao bolji, praktičniji i elegantniji primjerak, a tako precizno izveden'.
Stolice o kojima ćemo pričati su zvijezde savremenog dizajna. Imaju svoje mjesto u filmovima, poslovnim zgradama firmi koje drže do svoje slike u očima drugih ljudi, one su statusni simbol.
'Eames lounge' stolica
Čarls i Ray Ims (Charles Eames, Ray Eames) - 1956. godina
fotografije - Herman Miller
fotografije - Herman Miller
Stolica kojom je ovaj dizajnerski par želio unaprijediti stolice za odmor. Željeli su maksimalnu udobnost, što im je u potpunosti uspjelo. Školjku stolice i taburea čini oblikovana šperploča, a ispuna je pjena obučena u kožu. Stvorena je za knjigu i topli čaj dok posmatramo prvi snijeg kroz visoke prozore, u nekom luksuznom odmaralištu, razumije se. Prava na proizvodnju posjeduje Herman Miller i Vitra za područje Evrope i Bliskog Istoka.
'Eames Shell' stolice
Čarls i Ray Ims (Charles Eames, Ray Eames) - 1950. godina
fotografije - Herman Miller
fotografije - Herman Miller
Ova stolica i sve njene varijacije (i replike) su svuda. Filmovi, časopisi, reklame, kancelarije, društvene mreže... i postoji dobar razlog zašto je to tako. Bezvremenski dizajn, inovacija u pogledu materijala, raznolikost pri dizajnu postolja stolice, veliki izbor po pitanju boja, kombinacija postolja i sjedišta stolice, materijalizacije. Ovo su prve plastične stolice u istoriji koje su ušle u masovnu proizvodnju. Prava na proizvodnju posjeduju Herman Miller i Vitra za područje Evrope i Bliskog Istoka.
'Wassily' ili 'Model B3' stolica
Marsel Brojer (Marcel Breuer) - 1927-1928. godina
fotografije - Knoll
Prvu verziju ove stolice, Marsel je napravio 1925. godine, eksperimentišući sa savijanjem cijevi. Inspiraciju je dobio iz cijevi svog bicikla, koje su bile lagane, snažne i već su bile u masovnoj proizvodnji. Pomislio je da ako se cijevi mogu saviti za proizvodnju bicikla, mogu se saviti i u oblik komada namještaja. Wassily stolica ili Model B3 je jedan od najuticajnijih komada namještaja tog doba. Marsel je naziva svojim najmanje umjetničkim, najlogičnijim i najmanje udobnim komadem namještaja. Ipak, zadnji dio stolice izgleda kao da lebdi, čovjek svojim tijelom skoro i da ne dodiruje cijevi, te je izuzetno elegantna, i s pravom bi se mogla nazvati umjetničkim djelom.
Nakon Brojera, mnogi arhitekti su se bavili konceptom savijanja cijevi, a neki od njih su i Mis van der Roe i Mart Stam. Misova Brno stolica je svakako 'najuglađeniji' primjerak stolice nastale na ovom konceptu.
Prava na proizvodnju posjeduje Knoll.
fotografije - Knoll
Prvu verziju ove stolice, Marsel je napravio 1925. godine, eksperimentišući sa savijanjem cijevi. Inspiraciju je dobio iz cijevi svog bicikla, koje su bile lagane, snažne i već su bile u masovnoj proizvodnji. Pomislio je da ako se cijevi mogu saviti za proizvodnju bicikla, mogu se saviti i u oblik komada namještaja. Wassily stolica ili Model B3 je jedan od najuticajnijih komada namještaja tog doba. Marsel je naziva svojim najmanje umjetničkim, najlogičnijim i najmanje udobnim komadem namještaja. Ipak, zadnji dio stolice izgleda kao da lebdi, čovjek svojim tijelom skoro i da ne dodiruje cijevi, te je izuzetno elegantna, i s pravom bi se mogla nazvati umjetničkim djelom.
Nakon Brojera, mnogi arhitekti su se bavili konceptom savijanja cijevi, a neki od njih su i Mis van der Roe i Mart Stam. Misova Brno stolica je svakako 'najuglađeniji' primjerak stolice nastale na ovom konceptu.
Brno stolica |
'Barcelona' stolica
Ludvig Mis van der Roe i Lili Rajh (Ludwig Mies van der Rohe, Lilly Reich) - 1929. godina
fotografije - Knoll
Pored 'Shell' stolice, jedna od najprisutnijih stolica na svijetu. Statusni je simbol, te je vrlo čest komad scenografije filmova, serija, editorijala. Neka od najpoznatijih pojavljivanja u savremenoj kinematografiji je u filmu "Američki psiho" iz 2000. godine i Casino Royale iz 2006. godine. Najpoželjnija je stolica među arhitektama i dizajnerima. Prvobitno dizajnirana za njemački paviljon na Svjetskoj izložbi u Barseloni, a vrlo brzo je dostigla i komercijalni uspjeh u svijetu. Ova stolica je oličenje sofisticiranosti. Dodajte Barcelona otoman i kauč, i imate jedan savršen dnevni boravak / skulpturu.
Prava na proizvodnju posjeduje Knoll.
fotografije - Knoll
Pored 'Shell' stolice, jedna od najprisutnijih stolica na svijetu. Statusni je simbol, te je vrlo čest komad scenografije filmova, serija, editorijala. Neka od najpoznatijih pojavljivanja u savremenoj kinematografiji je u filmu "Američki psiho" iz 2000. godine i Casino Royale iz 2006. godine. Najpoželjnija je stolica među arhitektama i dizajnerima. Prvobitno dizajnirana za njemački paviljon na Svjetskoj izložbi u Barseloni, a vrlo brzo je dostigla i komercijalni uspjeh u svijetu. Ova stolica je oličenje sofisticiranosti. Dodajte Barcelona otoman i kauč, i imate jedan savršen dnevni boravak / skulpturu.
Barcelona set |
'Swan' stolica
Arne Jakobsen (Arne Jacobsen) - 1958. godina
fotografije - Republic of Fritz Hansen
Dizajnirana je u tipičnom danskom modernom stilu, za potrebe hotela Radisson SAS Royal Hotel. Srodna joj je stolica 'jaje' ('Egg'), takođe dizajnirana za potrebe istog hotela. Obje su dizajnirane i u verziji kauča, međutim, većina njegovog namještaja, proizvedenog u to vrijeme, nije ušla u masovnu proizvodnju. Swan stolica i kauč se još uvijek proizvode, a prava posjeduje Republic of Fritz Hansen. Ovu stolicu možemo nazvati jednostavnom, uglađenom, u najpozitivnijem značenju tih riječi.
fotografije - Republic of Fritz Hansen
Dizajnirana je u tipičnom danskom modernom stilu, za potrebe hotela Radisson SAS Royal Hotel. Srodna joj je stolica 'jaje' ('Egg'), takođe dizajnirana za potrebe istog hotela. Obje su dizajnirane i u verziji kauča, međutim, većina njegovog namještaja, proizvedenog u to vrijeme, nije ušla u masovnu proizvodnju. Swan stolica i kauč se još uvijek proizvode, a prava posjeduje Republic of Fritz Hansen. Ovu stolicu možemo nazvati jednostavnom, uglađenom, u najpozitivnijem značenju tih riječi.
fotografije - Artek
Finski arhitekt i dizajner je na umu imao dizajn namještaja koji će, zbog jednostavnosti proizvodnje i ekonomičnosti, imati najmanji mogući broj dijelova. Slično kao Tonet stolica. Ključni element je bila noga stolice u obliku slova 'L', dobijena spajanjem te savijanjem traka drveta, a koja se lako mogla pričvrstiti za sjedište stolice. Najpoznatiji komad namještaja, dizajniran imajući ovu filozofiju na umu je 'tronožac' Model No.60.
Jednostavan za masovnu proizvodnju, dobio je internacionalno priznanje kritičara već 1933.
Prava na proizvodnju posjeduje Artek, kompanija koju je Alto i osnovao.
Finski arhitekt i dizajner je na umu imao dizajn namještaja koji će, zbog jednostavnosti proizvodnje i ekonomičnosti, imati najmanji mogući broj dijelova. Slično kao Tonet stolica. Ključni element je bila noga stolice u obliku slova 'L', dobijena spajanjem te savijanjem traka drveta, a koja se lako mogla pričvrstiti za sjedište stolice. Najpoznatiji komad namještaja, dizajniran imajući ovu filozofiju na umu je 'tronožac' Model No.60.
Jednostavan za masovnu proizvodnju, dobio je internacionalno priznanje kritičara već 1933.
Prava na proizvodnju posjeduje Artek, kompanija koju je Alto i osnovao.
'Louis Ghost' stolica
Najmlađa od svih stolica na ovoj listi, prvobitno dizajnirana za Kartell, italijansku firmu za proizvodnju plastičnog namještaja, 2002. godine, a od tog momenta nebrojeno puta kopirana. Inspiraciju za ovaj dizajn Stark je pronašao u stolici iz vremena Luja XVI. Spoj vrlo poznatog dizajna sa modernim stilom i novim tehnologijama proizvodnje, dobijamo jedinstven, izliven komad polikarbonata, najpoznatiju stolicu 21. vijeka. Iako proizvedena relativno skoro, ona već sad u sebi sadrži sjećanja, istoriju, simboliku i značaj 21. vijeka. Prava na proizvodnju posjeduje Kartell .
'LCW (Lounge Chair Wood)' stolica
Čarls i Ray Ims (Charles Eames, Ray Eames) - 1945 - 1946. godina
fotografije - Vitra
Dizajnirana da se prilagodi čovjekovom obliku tijela u sjedećem položaju, što je više moguće. Potiče iz doba ranog eksperimentisanja sa oblikovanom šperpločom i pripada 'porodici namještaja od šperploče' poznatog proizvođača Vitra. Ovo je jedan od onih komada namještaja sa izraženim karakterom te možete da je obožavate ili da je ne podnosite. Prava na proizvodnju posjeduje Herman Miller i Vitra za područje Evrope i Bliskog Istoka.
fotografije - Vitra
Dizajnirana da se prilagodi čovjekovom obliku tijela u sjedećem položaju, što je više moguće. Potiče iz doba ranog eksperimentisanja sa oblikovanom šperpločom i pripada 'porodici namještaja od šperploče' poznatog proizvođača Vitra. Ovo je jedan od onih komada namještaja sa izraženim karakterom te možete da je obožavate ili da je ne podnosite. Prava na proizvodnju posjeduje Herman Miller i Vitra za područje Evrope i Bliskog Istoka.
'CH07 Shell' stolica
CH07 Shell stolica |
HansVagner (Hans J. Wagner) - 1963. godina
fotografije - Carl Hansen & Søn
Dizajnirana 1963. godine, bila je ispred svog vremena. S početka, ovakav dizajn nije dočekan sa oduševljenjem i odobravanjem među širom publikom, pa ova stolica i nije odmah ušla u proizvodnju. Stolica odiše lakoćom, što je postignuto dizajnom sjedišta, koje izgleda kao da će stolicu vinuti u visine svakog trenutka. Stolica je ponovo predstavljena 1998. godine i odmah je stekla veliku popularnost, što se, između ostalog, može objasniti i smjenom generacija. Prava na proizvodnju posjeduje
Carl Hansen & Søn.
Uz malo sreće i dobrog planiranja, možete posjetiti neke od najpoznatijih kolekcija namještaja (akcenat na stolicama) u muzeima širom svijeta. Neki od njih su: Vitra Design Museum u Vajlu na Rajni, Njemačka, The Knoll Museum u Pensilvaniji, SAD, Designmuseo Design Museum u Helsinkiju, Finska, Designmuseum Denmark u Kopenhagenu, Danska...
Izvori informacija:
No comments:
Post a Comment